A vonatkozó jogszabályok

Miért és mikor van szükség az ingatlanok energetikai besorolására?

Az Európai Unió klímapolitikájának megfelelően, minden energiát felhasználó eszközt -  így az ingatlanokat is – minősítéssel kell ellátni, amelyből a vevő következtethet a várható fogyasztásra. Az ingatlanok minősítését a közelmúltban minden tagországban bevezették. Bizonyára megfigyelték már, hogy háztartási eszközt immár nem lehet árusítani minősítő címke nélkül. Ezt a rendszert a közelmúltban kiterjesztették az épületek teljes körére, néhány kivételtől eltekintve (lásd alább) tehát kötelező az energetikai tanúsítvány elkészíttetése.

Ekkor kötelező rendelkezni tanúsítvánnyal

  • Új épület építése (használatbavétele);
  • meglévő épület, lakás
  • ellenérték fejében történő tulajdonjog-átruházása,
  • bérbeadása esetén.

Ekkor nem kötelező rendelkezni tanúsítvánnyal

  • évi 4 hónapnál rövidebb ideig használt (pl. üdülőház),
  • maximum 2 évre tervezett ideiglenes épület,
  • hitéleti vallási rendeltetésű,
  • mezőgazdasági épületek, műhelyek némely típusai,
  • 50 négyzetméternél kisebb hasznos alapterületű különálló épületek (például kis családi házak) esetén.

Ki jogosult elkészíteni?

Szakirányú mérnök végzettségű szakember, aki rendelkezik jogosultsági vizsgával, és szerepel a kamarai nyilvántartásban. A kritériumokat részletesebben a szakmagyakorlásról szóló 244/2006 kormányrendelet definiálja.
A tanúsítói jogosultság ellenőrizhető a Magyar Mérnöki Kamara, (www.mmk.hu) vagy a Magyar Építész Kamara (www.mek.hu) névjegyzékében. A tanúsításhoz szükséges TÉ jelű engedélyt csak ez a két szervezet adhatja ki, így aki ezzel a tevékenységgel foglalkozik, megtalálható az adatbázisban.

Hogyan hitelesítjük az energetikai tanúsítványt?

Az e-építés adatbázisában szereplő (oda feltöltött) minősítések tekinthetők hiteles energetikai tanúsítványnak. Minden dokumentum egyedi sorszámot kap, így biztosítható azok eredetisége. Hitelesíteni csak olyan mérnök tudja a dokumentumot, aki rendelkezik a Magyar Mérnöki Kamara által kiadott jogosultsággal.

HET azonosító szám

Az energetikai tanúsítvány jobb felső sarkában olvasható a HET azonosító sorszám, amely alapján ellenőrizhető a dokumentum az országos adatbázisban.

Érvényességi ideje 5 év

A hiteles energetikai tanúsítvány 5 évig érvényes. A minősítést az érvényességi időn belül korlátozás nélkül fel lehet használni, akár több adásvétel, illetve bérbeadás során is. Abban az esetben van csak szükség új energiatanúsítványra, ha az ingatlant időközben korszerűsítik, átalakítják.

Ki gondoskodik az elkészítéséről?

A tanúsítvány elkészítése a tulajdonos (eladó) feladata, a jogszabályban meghatározott esetekben. Társasházi lakások bérbeadása esetén 2016 óta kötelező rendelkezni tanúsítvánnyal. Amennyiben már van minősítés az Ön rendeltetési egységére, csak akkor kell újat készíttetnie, ha az már érvényét vesztette.

Milyen dokumentumok és tervek kellenek a vizsgálathoz?

Építészeti tervekre vagy más dokumentumokra nincs szükség a vizsgálathoz, a felmérési díjakat teljes körűen tartalmazzák áraink. Ha esetleg vannak tervrajzok az építményről, akkor szeretnénk őket megtekinteni. Az épület adataira azonban mindenképp szükség lesz (pontos cím és helyrajzi szám), ezek alapján azonosítható, hogy mely ingatlanra lett kiállítva a szakvélemény.

Mi a tulajdonos feladata?

Biztosítania kell számunkra a helyszíni felmérés elvégzésének lehetőségét a szükséges mértékű közreműködéssel. Műszaki tervrajzokra nincs szükség, a felmérés díját tartalmazzák áraink, azonban ha rendelkezésre állnak az eredeti építési tervek, azok jelentősen segíthetik munkánkat. Szentendrén nincs kiszállási felár, a weboldalon megtalálható árak szerint dolgozunk.

Vonatkozó jogszabályok